Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιλεγμένα

Περίοδοι του ρεμπέτικου

Μέχρι το 1938 Τα πρώτα ρεμπέτικα αναφέρονται κυρίως σε παραβατικές πράξεις και σε ερωτικές σχέσεις ενώ το κοινωνικό στοιχείο στην θεματική είναι περιορισμένο.Στην περίοδο αυτή κυριαρχεί το πειραιώτικο στυλ με κυριότερο εκφραστή τον Μάρκο Βαμβακάρη. Παράλληλα αρχίζουν να γράφουν ρεμπέτικα και οι Σμυρνιοί συνθέτες. Το 1937 εμφανίζεται ο Βασίλης Τσιτσάνης και περίπου την ίδια περίοδο και ο Μανόλης Χιώτης. Το 1936 λογοκρίνεται το τραγούδι του Τούντα "Βαρβάρα". Το 1937 επιβάλλεται από το καθεστώς του Μεταξά γενικευμένη λογοκρισία. Το περιεχόμενο αλλάζει αναγκαστικά. Οι αναφορές στο χασίσι, στους τεκέδες και στους ναργιλέδες εκλείπουν. 1938- περίπου 1960 Τραγούδια γράφονται και κατά τη διάρκεια της κατοχής δεν περνάνε όμως στη δισκογραφία γιατί τα εργοστάσια παραμένουν κλειστά μέχρι το 1946. Από τη στιγμή αυτή κυριαρχεί ο Βασίλης Τσιτσάνης μαζί με την Μαρίκα Νίνου, ο Μανόλης Χιώτης, ο Γιώργος Μητσάκης, ο Γιάννης Παπαϊωάννου. Οι περισσότεροι παλιοί ρεμπέτες μένουν όμως στο περιθώριο

Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορία.

Ο Δημήτρης Περδικόπουλος όταν άκουσε τον ταλαντούχο νεαρό μπουζουξή Βασίλη Τσιτσάνη, ενθουσιάστηκε, τον πήρε στο συγκρότημά του και μαζί  εμφανίστηκαν στη Λαμία, τη Λάρισα και γύρισαν τη μισή Θεσσαλία και Ρούμελη.







Ο Δημήτρης (Μήτσος) Περδικόπουλος γεννήθηκε στα Φιλιατρά της Μεσσηνίας το 1914 και πέθανε στην Αθήνα στις 16 /6 /1952.

Ήταν ονομαστός τραγουδιστής του δημοτικού και παραδοσιακού τραγουδιού, με ιδιαίτερη επίδοση στα Καλαματιανά και στεριανά συρτά. Τραγούδησε όμως και τσάμικα, νησιώτικα, Σμυρνέικα, ακόμα
και μανέδες. Διακρίθηκε επίσης και στο ρεμπέτικο και λαικό τραγούδι.

Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορίαΑσχολήθηκε από πολύ νέος με το τραγούδι. Διέθετε ωραία, ζεστή, γλυκειά, καθάρια και εύπλαστη φωνή και έπαιζε κιθάρα. Επίσης έγραφε και διασκεύαζε τραγούδια.

Είναι εκείνος που “ανέδειξε” τον νεαρό Τσιτσάνη και τον οδήγησε στη δισκογραφία.

Ο φίλος του Τσιτσάνη μουσικός Θανάσης Μπουρλιάσκος τον γνώρισε στον Περδικόπουλο στη μεγάλη εμποροπανήγυρη των Τρικάλων, στις  14 Σεπτεμβρίου 1934.

Ο Περδικόπουλος όταν άκουσε τον ταλαντούχο νεαρό μπουζουξή ενθουσιάστηκε, τον πήρε στο συγκρότημά του και μαζί  εμφανίστηκαν στη Λαμία, τη Λάρισα και γύρισαν τη μισή Θεσσαλία και Ρούμελη.

Το φθινόπωρο του 1935 ο Τσιτσάνης ήρθε με το τρένο στην Αθήνα, όπου ο Περδικόπουλος τον περίμενε και τον πήγε με ταξί  στη Γαμβέτα, στο μπαρ της Ιταλίδας Ραμπέλας.  Ο Τσιτσάνης φιλοξενήθηκε στο πατάρι του μπαρ. Μαζί με τον Περδικόπουλο έπαιζαν σε μικρά ταβερνάκια.

Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορίαΠολλά από τα πρώτα προπολεμικά τραγούδια του Τσιτσάνη της περιόδου 1937-1940 γραμμοφωνήθηκαν με την εκφραστική φωνή του Περδικόπουλου.

Ο πρώτος δίσκος του Τσιτσάνη με τον Περδικόπουλο γράφτηκε στην Οdeon το 1937 και είχε από τη μία πλευρά το παραδοσιακό «Σιγά αμαξά την άμαξα» και από την άλλη το χασικλήδικο «Σ’έναν τεκέ μπουκάρανε», με τη Γεωργία Μητάκη, σε μουσική Τσιτσάνη και στίχους Περδικόπουλου.

O Tσιτσάνης λέει στην αυτοβιογραφία του (σελ.11-12):

«Παράλληλα γνώρισα και τον Μήτσο τον Περδικόπουλο (έναν τραγουδιστή Σμυρνέικων και δημοτικών τραγουδιών) που με πήρε και με πήγε στην «ΟΝΤΕΟΝ» για να κάνω δίσκο. Ο Περδικόπουλος τότε είχε τραγουδήσει σε δίσκους και ήταν γνωστός..... Πήγα με τον Περδικόπουλο και γραμμοφωνήσαμε δύο τραγούδια, στον ίδιο δίσκο. Ένα δικό του και ένα δικό μου.Το δικό του ήταν το «Σιγά, καλέ μου την άμαξα», ένα καλαματιανό που παίζω εγώ μπουζούκι, και το δικό μου το «Σ’ένα τεκέ μπουκάρανε», ένα ζειμπέκικο. Αυτή είναι και η πρώτη δισκογραφική παρουσία μου. Πρέπει να‘ταν το 1937.... Ξέρεις τότε τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα. Οι εταιρείες ήταν δυό όλες κι όλες και το κοινό των δίσκων περιορισμένο. Δεν ήταν εύκολο να περάσεις τραγούδι».

Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορίαΠρολογίζοντας το τραγούδι «Σιγά καλέ μου σιγά», ο Τσιτσάνης ακούγεται να λέει:

«Το πρώτο τραγούδι που γραμμοφώνησα, ή μάλλον που έπαιξα κατ’ επιθυμίαν της εταιρείας, ήταν το «Σιγά καλέ την άμαξα», όπου τραγούδησε ένας υπέροχος τότε τραγουδιστής και άνθρωπος. Ήταν ο αξέχαστος Δημήτρης Περδικόπουλος. Ειδικότης του τα Καλαματιανά. Ήτο πολύ μεγάλος φίλος μου. Πέθανε νεότατος».

Ο Περδικόπουλος συνεργάστηκε και με πολλούς άλλους μεγάλους του ρεμπέτικου και λαικού τραγουδιού (Στελλάκης Περπινιάδης, Παναγιώτης Τούντας, Σπύρος Περιστέρης, Γιώργος Μανησαλής, Γιάννης Σταμούλης, Γιάννης Παπαιωάννου, Στέλιος Κερομύτης  κ.α.).

Πέθανε πολύ νέος, 38 μόλις ετών και αδικήθηκε από την ιστορία. Ελάχιστα στοιχεία σώζονται για αυτόν, εκτός βέβαια από τους δίσκους που αποθανάτισαν την υπέροχη φωνή του.


Ο Δημήτρης (Μήτσος) Περδικόπουλος γεννήθηκε στα Φιλιατρά της Μεσσηνίας το 1914 και πέθανε στην Αθήνα στις 16 /6 /1952. Ήταν ονομαστός τραγουδιστής του δημοτικού και παραδοσιακού τραγουδιού, με ιδιαίτερη επίδοση στα Καλαματιανά και στεριανά συρτά. Τραγούδησε όμως και τσάμικα, νησιώτικα, Σμυρνέικα, ακόμα και μανέδες. Διακρίθηκε επίσης και στο ρεμπέτικο και λαικό τραγούδι. Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορίαΑσχολήθηκε από πολύ νέος με το τραγούδι. Διέθετε ωραία, ζεστή, γλυκειά, καθάρια και εύπλαστη φωνή και έπαιζε κιθάρα. Επίσης έγραφε και διασκεύαζε τραγούδια. Είναι εκείνος που “ανέδειξε” τον νεαρό Τσιτσάνη και τον οδήγησε στη δισκογραφία. Ο φίλος του Τσιτσάνη μουσικός Θανάσης Μπουρλιάσκος τον γνώρισε στον Περδικόπουλο στη μεγάλη εμποροπανήγυρη των Τρικάλων, στις 14 Σεπτεμβρίου 1934. Ο Περδικόπουλος όταν άκουσε τον ταλαντούχο νεαρό μπουζουξή ενθουσιάστηκε, τον πήρε στο συγκρότημά του και μαζί εμφανίστηκαν στη Λαμία, τη Λάρισα και γύρισαν τη μισή Θεσσαλία και Ρούμελη. Το φθινόπωρο του 1935 ο Τσιτσάνης ήρθε με το τρένο στην Αθήνα, όπου ο Περδικόπουλος τον περίμενε και τον πήγε με ταξί στη Γαμβέτα, στο μπαρ της Ιταλίδας Ραμπέλας. Ο Τσιτσάνης φιλοξενήθηκε στο πατάρι του μπαρ. Μαζί με τον Περδικόπουλο έπαιζαν σε μικρά ταβερνάκια. Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορίαΠολλά από τα πρώτα προπολεμικά τραγούδια του Τσιτσάνη της περιόδου 1937-1940 γραμμοφωνήθηκαν με την εκφραστική φωνή του Περδικόπουλου. Ο πρώτος δίσκος του Τσιτσάνη με τον Περδικόπουλο γράφτηκε στην Οdeon το 1937 και είχε από τη μία πλευρά το παραδοσιακό «Σιγά αμαξά την άμαξα» και από την άλλη το χασικλήδικο «Σ’έναν τεκέ μπουκάρανε», με τη Γεωργία Μητάκη, σε μουσική Τσιτσάνη και στίχους Περδικόπουλου. O Tσιτσάνης λέει στην αυτοβιογραφία του (σελ.11-12): «Παράλληλα γνώρισα και τον Μήτσο τον Περδικόπουλο (έναν τραγουδιστή Σμυρνέικων και δημοτικών τραγουδιών) που με πήρε και με πήγε στην «ΟΝΤΕΟΝ» για να κάνω δίσκο. Ο Περδικόπουλος τότε είχε τραγουδήσει σε δίσκους και ήταν γνωστός..... Πήγα με τον Περδικόπουλο και γραμμοφωνήσαμε δύο τραγούδια, στον ίδιο δίσκο. Ένα δικό του και ένα δικό μου.Το δικό του ήταν το «Σιγά, καλέ μου την άμαξα», ένα καλαματιανό που παίζω εγώ μπουζούκι, και το δικό μου το «Σ’ένα τεκέ μπουκάρανε», ένα ζειμπέκικο. Αυτή είναι και η πρώτη δισκογραφική παρουσία μου. Πρέπει να‘ταν το 1937.... Ξέρεις τότε τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα. Οι εταιρείες ήταν δυό όλες κι όλες και το κοινό των δίσκων περιορισμένο. Δεν ήταν εύκολο να περάσεις τραγούδι». Ο τραγουδιστής που “ανέδειξε” τον Τσιτσάνη, μα αδικήθηκε από την ιστορίαΠρολογίζοντας το τραγούδι «Σιγά καλέ μου σιγά», ο Τσιτσάνης ακούγεται να λέει: «Το πρώτο τραγούδι που γραμμοφώνησα, ή μάλλον που έπαιξα κατ’ επιθυμίαν της εταιρείας, ήταν το «Σιγά καλέ την άμαξα», όπου τραγούδησε ένας υπέροχος τότε τραγουδιστής και άνθρωπος. Ήταν ο αξέχαστος Δημήτρης Περδικόπουλος. Ειδικότης του τα Καλαματιανά. Ήτο πολύ μεγάλος φίλος μου. Πέθανε νεότατος». Ο Περδικόπουλος συνεργάστηκε και με πολλούς άλλους μεγάλους του ρεμπέτικου και λαικού τραγουδιού (Στελλάκης Περπινιάδης, Παναγιώτης Τούντας, Σπύρος Περιστέρης, Γιώργος Μανησαλής, Γιάννης Σταμούλης, Γιάννης Παπαιωάννου, Στέλιος Κερομύτης κ.α.). Πέθανε πολύ νέος, 38 μόλις ετών και αδικήθηκε από την ιστορία. Ελάχιστα στοιχεία σώζονται για αυτόν, εκτός βέβαια από τους δίσκους που αποθανάτισαν την υπέροχη φωνή του.



Διαβάστε την συνέχεια στην: πηγη

Δημοφιλείς αναρτήσεις